ראיון ראש הממשלה לוי אשכול ל-BBC, באנגלית, 19.7.1963
19/07/1963-

תקציר:

נשאל לגבי התבטאות בה אמר כי הוא היה שמח לשבת עם נאצר כדי לנסות לקדם הסכם, ועונה כי התכוון למה שאמר וכי הוא שמח שבעולם רואים עין בעין עם ישראל;
נשאל אם במידה ויהי מו”מ האם יהיה מוכן לשקול חזרת הפליטים, עונה ששאלת הפליטים אינה שאלת וויתורים שעומדת בדרכו של מו”מ אמיתי לשלום, אם מדינות ערב יקבלו את זכותה של ישראל להתקיים ויתנהל מו”מ כל האווירה תשתנה ואז אפשר יהיה לדבר ולפתור הרבה דברים שכרגע נראה שאין להם פתרון.
האם ישראל תהיה מוכנה לתיקוני גבולות? עונה כי צריך להבין את גודלה של ישראל, מדינה קטנטונת במונחים מדיניים, למדינות ערב יש שטחים ענקיים ריקים ואין היגיון בכך שהם מתעסקים דווקא עם הפינה הקטנה של מדינת היהודים. עם זאת במידה ויהיה צורך בשינויי גבול מינוריים, ניתן לשקול זאת.
האם חושב שהתנאים במזה”ת כיום או בעתיד הנראה לעין מאפשרים או יאפשרו מו”מ בין ישראל למדינות ערב יותר מאשר בעבר? “כל עוד יש חיים יש תקווה”, אני אופטימיסט מטבעי וחושב שהשיחות והאירועים של השבועות האחרונים יכולים להעיד שצריך שלמור על מידה של אופטימיות. עם השנים, קיומה של מדינת ישראל, חודרת להכרה של מנהיגי ועמי ערב, שאם יצעדו אם המודרנה והלך הרוח של העולם המערבי, יכירו בזכותה של ישראל להתקיים ויכנסו למו”מ. בכך ישחררו את המזה”ת מפחד, חשד, וחוסר ביטחון ויקרבו את המטרה העליונה של שלום עולמי. הממשלה בראשותי תעשה כל מה שניתן כדי להאיץ מהלך שכזה.


קטגוריות:

, , ,


קובץ מקור:

597


עמודים בארכיון:

265-270


המסמך הועלה על ידי: שי אמיתי בתאריך: 26.05.2019
הורדת המסמך

עריכה