התייחסות ליומנים של מרים
אשכול מצהיר שאינו מאמין באלוהים
דת ומדינה (התייחסות ספציפית לנושא נתיחת מתים והפלות)
תפיסת הביטחון
אשכול – חלומות ואכזבות

ראיון עם עורכי במחנה, 30.4.1967
30/04/1967-

תקציר:

עורכי במחנה מראיינים את ראש הממשלה ושר הביטחון מר לוי אשכול, לשכת ראש הממשלה, ירושלים, 30.4.1967:
על ההחלטות הקשות שעומדות לפתחו של שר ביטחון, ובעיקר על ההתמודדות עם טרור שנובע ממדינות ערב; על המחבלים שמקבלים עידוד מסוריה ועל השמועות על סינים ווייטקונג בסוריה; על מערכת היחסים בין סוריה לברה”מ והסיכוי שמצרים תשתף פעולה עם סוריה במהלך התקפי נגד ישראל; להגדיל את העלייה ואת הילודה בארץ לצד שיפור ועלייה ברמה הטכנולוגית והמדעית כחלק מתפיסת ביטחון כוללת; ייצור נשק בישראל לא במקום ייבוא ורכש, אלא כהשלמה ותוף פיתוח התעשייה הצבאית; על היחסים עם גרמניה והביקור של בן גוריון שם; על הקשיים בכניסה לשוק האירופי המשותף; על המעורבות והאחריות של אשכול כראש ממשלה גם לענייני כלכלה; על הצורך לשמור על מסגרת התקציב, להגדיל את הייצוא, להגדיל את הפריון כדי להיות מסוגלים להתמודד בשווקי העולם; על התכנית לקיים כנס בינ”ל בנושא כלכלה; “תפקידה של הממשלה – גם אם זה קצת לא פופולרי – ללחוץ, להסביר ולחנך, כי זה מפעל חינוכי לא פחות מאשר כלכלי”; עליה בפריון ועליה בייצוא הם אחד הפתרונות היעילים לבעיית האבטלה; על הירידה בעלייה ההמונית לישראל כמגמה; איך אפשר למשוך צעירים מארצות הרווחה לעלות לישראל? ליצור עבורם אתגר ותפקיד בעיקר באמצעות פיתוח התעשייה המתקדמת לייצוא וייצור מקומות עבודה שמתאימים לכישורים שלהם; אנחנו מדינה יהודית – “יהודי הוא מי שרוצה להיות יהודי”; מורשת יהודית לעומת מסורת יהודית – ממורשת יכול כל אחד לקחת את מה שמתאים לו; אשכול חושש שהדור הצעיר והמשכיל של האינטליגנציה היהודית לא קורא מספיק ושצריך להבדיל בין אינטליגנציה להשכלה; על המתח שבין המסורת והדת היהודית לבין החיים המודרניים במדינה, על פי אשכול רק פשרות יביאו להרמוניה; מתאר חלק מהוויכוחים בין מודרנה ודת יהודית בעיקר בתחום הרפואה; מדבר על ניתוחים שאחרי מוות. אשכול בעד הסברה בעד ילודה נגד הפלות אבל ללא התערבות ממשלתית מעבר לפיקוח על רופאים; אשכול נשאל אם הוא איש דתי המאמין בקיום שמעלינו ועונה “ברור שאין אלוהים בשמים, ברור שאין שמים, קומרוב הוכיח לי שאין שמים, ולא כסא הכבוד, ואין אדום לרגלים, זה ברור לי עכשיו”.; על דור ההמשך שאחרי בן-גוריון, האם צריך להכין יורשים ואומר שמתחילים בלהכניס את הצעירים לעבודה קודם כל כסגנים, שילמדו ויוכיחו את עצמם; גיל הוא לא עניין של גיל אלא של טמפרמנט; יש מעט מאד חיים ובעיקר מעט מאד חיים חברתיים מחוץ לחיי העבודה; שואלים את אשכול אם הוא אוהב ספורט- הוא לא מאד מתלהב, אבל מעדיף כדורסל על פני כדורגל; שואלים על מרים הכותבת יומן, האם הוא קורא את היומן שלה והאם כותב אחד בעצמו – אשכול עונה שאינו קורא את היומן של מרים והוא סומך עליה, שיש לה חוש היסטורי וידע וכי הוא עצמו לא כותב יומן למרות שניסה מס פעמים בעבר; נשאל כיצד הוא ושמר על כושר, מה הפטנט והוא עונה שהפטנט הוא הגזע – שסבא שלו היה גברתן; נשאל האם הוא לוקח ללב את המריבות והוויכוחים – הונה שבד”כ הוא ישן טוב אבל בהחלט חושב ולוקח ללב את הוויכוחים והמריבות הרציניים; אשכול נשאל על חרטות ושגיאות עבר ועונה שאי אפשר שאדם יגיע לגילו בלי שגיאות, אך אינו יכול לחשוב על משהו פרט לעובדה שלא למד. כנשאל מה היה לומד – עונה: פילולוגיה, אבל אם היו שואלים אותו בעבר היה בוודאי עונה הנדסה, כך שתחום הלימוד תלוי בתקופה; אומר שלישראל עלה בשמחה, לחקלאות הלך בשמחה ומשם הלך לכל תפקיד בחשש, אבל כנראה שהיה לו מזל כי עד לשלב זה לא נכשל יותר מדי; עכשיו המדינה יכולה לטפל גם בטיפוח הנוף והארץ וזה חשוב גם כי זה מושך אנשים להגיע לארץ ואומר שגם כיום יש מקומות יפים בארץ;


קטגוריות:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


הערות:

התייחסות ליומנים של מרים
אשכול מצהיר שאינו מאמין באלוהים
דת ומדינה (התייחסות ספציפית לנושא נתיחת מתים והפלות)
תפיסת הביטחון
אשכול – חלומות ואכזבות


קובץ מקור:

459


עמודים בארכיון:

32-70


המסמך הועלה על ידי: לואיז סובן בתאריך: 11.09.2019
הורדת המסמך

עריכה