עדות, ריטוב, הרינג, רקח, התאחדויות עולים, גלילי, זר, שילוב, פתל, צפת, הרב דיין, הרב קפלן, אליהו אלישר, ציונים כללים, ציגל, חסין, עמוס דגני, ד”ר כהנא, משפחות מרובות ילדים, פרופסור בקי

פגישת ראש הממשלה מר לוי אשכול עם נציגי עדות, חברי מפא”י, הקריה, 11.6.1965
11/06/1965-

תקציר:

השר ב. שטרית: מחזקים את ידיו של אשכול, מי שמדבר על צדק, צריך לדבר תמיד על צדק, בעניין זה אין כלל צדק – הוא מקולקל ופגום.; אשכול: אומר שבטכניון, יום קודם הודיע בשמו ובשם גלילי שהם מוכנים לרוץ קילומטרים לקראת כל יהודי עם כסף שיגיע להשקיע; א. אליאב: רוצה לדבר על הבעיה הארגונית: שילוב ראשי העדות (התאחדויות העולים) במרכז המפלגה, צריך להקים וועדה שבראשה יעמוד השר שטרית שתעבוד באופן קבוע ואז תהיה מוכנה גם לקראת בחירות. שרגא נצר רואה בזה עניין שבבעלותו אבל הוא לא מצליח, צריך להעביר החלטה על הקמת וועדה שנצר יקח בה חלק אבל לא יעמוד בראשה; מ. אלקיים: יש בהסתדרות וועדה בנושא בראשות אליהו בן-יצחק, אבל היא לא כוללת את כל העדות. יש צורך במחשבה כיצד להתייחס לאלה שאינם חזקים. צריך לארגן כנס גדול בו יכריזו ראשי העדות על החשיבות של האחדות ושל שלמות המפלגה. לא להסתפק באמירה של בן גוריון של תיכון חינם לבני העדות אלא לדרוש ולקיים בניין -עם; החבר רקח: חייבים להתאים עצמנו לתמורות שחלו במדינה ובמפלגה, צריך לקרוא להתאחדויות האלה בשמן האמיתי: התאחדויות עולים לעדות המזרח. הבעיה העדתית אינה רק בעיה סוציאלית, לא של חינוך ותיכון חינם אלא בעיה של שילוב. מאמין שאשכול העומד בראש המדינה ימצא את הדרך לשילוב העדות בכל המובנים ובכל המוסדות מלטה ומלמעלה. יהודי עדות המזרח הוכיחו שהם אינם פחות טובים מכל האחרים. לקראת הבחירות צריך לאפשר עבודה גם בתוך המסגרות העדתיות ויצירת גג משולב בתוך המפלגה. אלה יהיו בחירות קשות וצריך לגייס את כל המשאבים כולל משאבים כספיים; אשכול: ובכל זאת מהן הבעיות? העובדה שיושבים אנשים מעדות מסוימות בחדר לא אומרת שכל אנשי העדה מאחוריהם. צריך להבין באופן ברור מהן הבעיות; מ. זר: בני העדות אינם מקשה אחת ואף אחד לא יכול להתיימר שהוא מייצג את כולם, אבל ברור שמי שמגיע מתוך עדה יכול ליצור קשר עם אנשי עדתו באופן יעיל וטוב יותר. בהנחה שמחליטים להקים את וועדת העדות עליה מדברים צריך לעשות ארבע הדברים: להקדיש כ-25 אנשים שישוחררו מכל תפקיד אחר ויתפזרו 3-4 בין העדות ויכנסו אספות ויסבירו בכל רחבי הארץ, מספר האנשים לפי גודל העדה וצרכיה. צריך לקבוע תקציב, צריך להיפגש באופן קבוע עם ראשי העדות וצריך להיפגש אחת לשבועיים עם ראש הממשלה כדי להציג ולפתור בעיות שיעלו; פתל: האדם ברחוב נחנק אל מול הוויכוחים המתנהלים בתוך המפלגה, אפשר היה כבר להתארגן ולהתחיל בעבודה- ולא עושים זאת. צריך, כשיורדים לשטח, להציג לפני העדות את ההישגים המיוחדים של העבודה בקרב העדות, למשל בתחום החינוך וצריך להיות מוכנים להתמודד עם השאלות לגבי שילוב בני העדות בתוך המפלגה ובתפקידים בכירים. תהיה רשימה עדתית ארצית שתתמודד בבחירות; השר בכור שטרית: מדברים הרבה על שלמות המפלגה אבל צריך להבהיר למה מתכוונים. הציבור אינו טיפש, הם מבינים היטב, ולכן צריך להסביר להם שלא מספיק לדבר על חינוך חינם בתיכון אלא שיש צורך לשם כך, במורים מוסמכים. שילוב העדות חשוב מאד אבל גם מתן שירות חשוב. צריך לפתור את בעיית הרבנות והרבנים למשל בעיר צפת. יש רעיון לחלוקת העיר בין שני רבנים. מבקש מראש הממשלה לטפל בזאת או להשאיר זאת לחברים. אסור לזלזל באליהו אלישר, וצריך שאשכול יפגש איתו. צריך לקבוע תקציב ועובדים – זה הבסיס; ציגל: צריך לאחד בין ועדת העדות לוועדת ההתאחדויות. כולם יקבלו ברצון את השר שטרית. חסין: הבחירות לרב צפת, מפא”י פועלת מאחורי הקלעים ולכן חירות היא זו שתקטוף את הפירות. צריך שתהיה כתובת ברורה בתוך המפלגה למתן מידע ותשובות. ; הרינג: אסור לדבר על פילוג בין העדות, יש הבדלים באופן טבעי אבל כולם נאמנים למדינה, לביטחון לממשלה. צריך שיהיה יותר צדק, כפי שהציע ראש הממשלה בוועידת ההסתדרות. צריך לסכם מה נעשה ומה עוד צריך ולהכין צ’רטר לעדות. הבעיות הגדולות הן חינוך וחברה: שילוב חברתי, סיפוק צרכי דת וסיפוק הצרכים של משפחות מרובות ילדים. הפעילות צריכה להיות בסניפים ולא בעסקנות ארצית. צריך תכנית ארצית של החודשים הקרובים, מה הצרכים וכיצד פועלים כדי לאפשר זאת.; ישראל ישעיהו: תומך בהקמת מסגרת תחת השר שטרית ומפגשים קבועים עם ראש הממשלה. צריך לארגן כנסים ואסיפות נגד פילוג ובעד אחדות המפלגה. צריכים להיות גם מפגשים של אישי ציבור ממעגלים שונים עם ראש הממשלה להיכרות ולפתרון בעיית המשקעים. צריך לתת את הדעת לבעיית הייצוג. ד”ר כהנא, מציע בשמו של ורהפטיג את חלוקת צפת, העניין הזה מטריד מאד את הציבור בישראל.; אשכול: אומר שעדיין לא הצליח ל”צלול” לתוך הבעיה. מבקש לדעת מה יש לכל אחד להציע – למי יש אנשים וכמה, אסור להזניח את העבודה היומיומית, להוסיף לצידה את העבודה לקראת הבחירות, צריכה להיות זיקה בין הוועדות בוועד הפועל לבין זו במפלגה כדי שאפשר יהיה להחליט באופן היעיל מי הגוף שיכול לפתור את הבעיות והצרכים. בנוגע לייצוג – האם בכל מקום אליו ילך ראש הממשלה עליו להבטיח לאנשים שיהיו חברי כנסת? מבקש להבין למה מתכוונים כשאומרים ייצוג. בעניין החינוך, צריך לבדוק עם משרד החינוך מה יכולים להבטיח ומה לא. מבקש שהוועדה בראשות היו”ר שלה תכין תכניות ותעלה אותן על הכתב ויתקיים דיון על התכניות האלה לראות מה מהן אפשרי ומה לא. צריך לבדוק אם האנשים היושבים בוועדה אכן מייצגים את האנשים או לא. על כסף צריך לדבר עם הגזבר ולא עם אשכול. צריך לרכז ולדעת להציג את כל הדברים שכבר נעשו. את עניין אלישר מבקש לבדוק שוב. עניין הרבנות אינו עניין לשולחן הזה. מסכם – קמה וועדה בראשה השר שטרית, שיזהר שלא לגרום לפילוג במקום אחדות, צריך שיהיה קשר בין הוועדה הזו לוועדה בראשה עומד הרינג. אל תגידו משפחות מרובות ילדים – תציעו הצעות מה צריך וכיצד לפעול ותתייעצו עם פרופסור בקי. צריך לרכז את החומר שיש על הנושא. מבקש לקבל דוחות מפורטים לגבי העדות. לובה וסורוקה ממונים על ענייני הארגון והתקציב. יש בחדר אנשים שהם חברי הלשכה- שיביאו את ההחלטות לאישור הלשכה.


קטגוריות:

, , , , , , , ,


הערות:

עדות, ריטוב, הרינג, רקח, התאחדויות עולים, גלילי, זר, שילוב, פתל, צפת, הרב דיין, הרב קפלן, אליהו אלישר, ציונים כללים, ציגל, חסין, עמוס דגני, ד”ר כהנא, משפחות מרובות ילדים, פרופסור בקי


קובץ מקור:

1455


עמודים בארכיון:

21-2


המסמך הועלה על ידי: שביט בן אריה בתאריך: 19.05.2020
הורדת המסמך

עריכה