תאריך

אורי קיסרי, מרים אשכול, בן-משה, למרחב, בורגיבה, על המשמר, רומן פדיסטר, נהר הירדן, נשק, בר און, צנזורה, ד”ר זאב כץ, הארץ, זאב שיף, חיים איזק, דבר, להב, ידיעות אחרונות, טלבוט, הארימן, ברינבך, מרק סגל, ג’רוזלם פוסט

נאום לפני עיתונאים, אפריל 1965
01/04/1965-30/04/1965

תקציר:

אורי קיסרי מברך את לוי ומרים אשכול, עיתונאים מחו”ל ואנשים נוספים שהגיעו לפגישה זו.
“אני עומד בפניכם ואני פתוח לפניכם. אומר שטוב לראותכם תמיד, להיפגש אתכם, מה שאני לא יכול לומר שטוב לקרוא אתכם תמיד. יש שטוב ויש שלא טוב, אך יחד יוצא מאזן נאה, הפגישות אתכם והקריאה אתכם מאזנות אחד את השני ובדרך כלל יוצא דבר די נאה”.
שבנו מאנגליה, הדרך לישראל עברה דרך צרפת “והעיתונאים בטוחים שלא פגשתי שם שום דבר אסור ולא פגשתי עם שום אדם אסור. לא ראיתי אף אחד ואני שותף לביטחון זה”.
בורגיבה ושלום – כראש ממשלה אמרתי כל הזמן כי ידנו מושטת לשלום, שנתיים לאחר מכן אמר בורגיבה דברים דומים. לשאלה האם היה צריך לראות בדברי בורגיבה הזדמנות, יש תשובות ודעות שונות. אשכול חשב שכדאי להמתין ולראות אם יזכיר גם מדינת ישראל ולא רק את היהודים ואם יחזור על הדברים. ממשלת ישראל ואנשיה צריכים להקשיב לקולות הנשמעים, אך לא צריך לעשות דברים באופן פומבי.
הגבול הסורי והטיית מקורות הירדן – “שמעתי על זאת עצות בשיחות ארוכות אשר הקיפו שלושה מעגלים גדולים: מעגל עניינים עולמיים, מעגל ענייני האזור שלנו הקרוב יותר לנו, והנקודה המרכזית של ישראל שהיא כידוע לכם טבור כל העולם. וטבורה של ישראל ירושלים, והעיתונאים בוודאי טבור של ירושלים”. במהלך הביקור באנגליה השאלה הזו לא עלתה מתוך בחירה. “העניינים הם עדינים לא שאני חס וחלילה רוצה להפחיד. זו לא יציאת מצרים שכל המרבה לספר בה הרי זה משובח. פה הייתי אומר להיפך, כל המרבה לדבר בה – הרי זה מסובך”. לישראל יש עמדה ברורה. לגבי הנשק, ישראל התקדמה מאד וכיום כמעט מוסכם על מנהיגי העולם שישראל צריכה להיות מצוידת כך שיהיה לה כוח הרתעה.
ביחס לשלום עם הערבים – צריך פגישה פנים אל פנים ללא מתווכים, בעקבות הביקור בחו”ל חושב שיתכן ויש סיכוי שלא כל 13 מלכי מדינות ערב עומדים באותה עמדה. לגבי הפליטים העמדה אינה אך לא פליט אחד אבל בהחלט לא חזרת כל הפליטים. אם אנו רוצים בשלום צריך לומר את האמת כולה – אפשר לפתור את בעיית הפליטים, במרחק של שמונה עד 15 ק”מ מהגבול של ישראל.
על הממשל הצבאי – לא יודע מה עוד אפשר לשנות.
היחסים עם בריה”מ – יש יסוד להניח שמשהו עומד להשתנות “אם גם לאופטימיסט כמוני יש יסוד לקוות…” הדברים תלויים גם בהתפתחות היחסים שבין מזרח למערב, אולי ויטנאם תהיה המפתח. היחסים קורקטיים.
היחסים עם ארה”ב – הם יחסים טובים בהם ארה”ב לא תציב לישראל תנאים.
ישראל עשתה מספר ניסיונות לקשר עם סין, למרבה הצער ללא הצלחה.
לבקשה לסכם שוב את השיחות בלונדון מגיב אשכול: “קראתי אצלכם כל כך הרבה סיכומים ואני עצמי סיכמתי כמה פעמים שאין לי כלל יצר הרע לסכם זאת מחדש”. ומוסיף שהביקור היה חיובי והתחושה היתה של גישה ידידותית כלפי ישראל. “אמרתי לפני נסיעתי לאנגליה שהפעם אני נוסע ללא רשימת צרכים ללא רשימת קניות או רכישות. היות ואני אמרתי זאת – אינני יכול לשנות מה שאמרתי. בררנו גם הרבה עניינים כלכליים, ויש לנו עניינים כלכליים אתם ואני מאמין שהיה ערך לשיחות הללו. ולעיתים רחוקות קורה, במפגש של ראשי ממשלה, של ראשי ממשלה סוברניות כמו אנגליה וישראל או אנגליה וישראל שאתה נוסע ומביא אתך מזוודה של עניינים, שאפשר להגיד: נפתח את המזוודה ונראה אם הביא איתו דברים או לא. לפני זריעה ישנו חריש ואחר כך באה הזריעה, אולי מישהו זוכר כתוב בתנ”ך: לסקל ולחרוש, לגדל לזרוע ולנטוע. ורק אחרי זה אתה מגיע לפרי”.
נשאל לגבי מתן הנשק על ידי ארה”ב, תנאים מוקדמים וגרמניה – אשכול מבהיר שארה”ב לא מציבה לישראל תנאים (“אין שום שרוכי נעלים קשורים לעניין זה”). אומר כי במהלך הביקור בארה”ב עלה נושא המים. לגבי הביקורים של בירנבך והקשר עם גרמניה – “אנו מזרע יצחק ויעקב, יודעים לעמוד על המקח, אפילו עם ריבונו של עולם”. נמצאים בעיצומו של המו”מ, צריך מעט סבלנות.
לשאלה על דחיית הבחירות להסתדרות והמו”מ עם אחדות העבודה – אשכול אומר שדעתו היתה שיש לתת לחברים בהסתדרות לקבל על כך החלטה “מי שמושך במחרשה, הוא יודע גם מתי לתת לסוסים לנוח”. אין טוב מקיום בחירות בזמן, יש הבדל בין מדינה לבין ארגון וולונטרי – מה שיחליטו חברי ההסתדרות, מפא”י תתייצב מאחוריהם. לעשות בחירות להסתדרות ומיד לאחר מכן בחירות לכנסת המשמעות היא שרבים מחברי הממשלה יהיו עסוקים במאבק הבחירות במשך חודשים ארוכים והדבר אינו טוב לישראל, לכלכלת המדינה ואפילו לחברה הישראלית. “אנחנו לא מדינה בהתהוות אלא גם עם בהתהוות”. אומר כי הוא שוקל להקדים את הבחירות לכנסת אבל ישנן מפלגות המתנגדות למהלך כזה. לגבי המערך – אין קושי, יש “קצת חרדות וטורח וקצת התעצלו וקצת נסיעות… העסק הזה תובע את האיש שלו”. כדי שיוכל להמשיך לקדם את העניין הוא החליט שלא לצאת לביקור נוסף בחו”ל עד לבחירות.


קטגוריות:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


הערות:

תאריך

אורי קיסרי, מרים אשכול, בן-משה, למרחב, בורגיבה, על המשמר, רומן פדיסטר, נהר הירדן, נשק, בר און, צנזורה, ד”ר זאב כץ, הארץ, זאב שיף, חיים איזק, דבר, להב, ידיעות אחרונות, טלבוט, הארימן, ברינבך, מרק סגל, ג’רוזלם פוסט


קובץ מקור:

456


עמודים בארכיון:

408-418


המסמך הועלה על ידי: שביט בן אריה בתאריך: 04.07.2020
הורדת המסמך

עריכה