שני טורים נפרדים בכתבה, וחלקי טורים

לוי אשכול כפי שהכרתיו, אריה צימוקי, ידיעות אחרונות, 2.3.1979
02/03/1979-

תקציר:

עשור לפטירת אשכול, אריה צימוקי כותב את זיכרונותיו מהמפגשים עם לוי אשכול – מתאר בפתיח איך אשכול מתעקש להגיב על דברי בלע שהביע כלפיו בן גוריון מאחר והדברים אינם מניחים לו לישון בלילה. “יונגרמאן, אתה צודק לחלוטין, אבל מה אעשה וגם אני רק בשר ודם, והוא מצליח להוציא אותי שוב ושוב מכלי? מה הוא רוצה מחיי? מה עשיתי לו רע? כלום חושב הוא שאני ילד, שאשחק לפי הקפריזות שלו? אמת, ואתה צודק – יש לו סיבה לרגוז עלי, שהרי חוללתי תמורות והפכתי סדרי בראשית בחברה, במדיניות, במפלגה ובממשלה – שלא היו לרוחו”
צימוקי מספר איך אשכול סיפר לו שביום חתונתו עם מרים הגיע לביתו מנחם בגין וביקש שיבטיח ביום שמחתו להעלות את עצמות ז’בוטינסקי במלאת 20 שנה לפטירתו – ואיך אשכול הבטיח וגם קיים. “ציפיתי למלה של הערכה ותודה מפי בגין על מעשים אלה – וראה כיצד הוא נהג בי. ערב מלחמת ששת הימים הוא הופיע אצלי, והציע, לא פחות ולא יותר, כי נקרא לדוד בן גוריון לחזור כראש הממשלה ושר הביטחון ואילו אני, לוי אשכול, אעמוד לימינו כסגנו. מנחם, אמרתי לו, הצעתך אינה רצינית. די צווי פערד קענען ניט זיין קיין פאר, און וועלען נישט לשעפען צווזאמיען (שני הסוסים האלה כפר לא יהיו צמד, וביחד כבר לא ימשכו)… סיפרתי לבגין איך נראו הדברים כששרת היה ראש ממשלה ובן גוריון היה שר הביטחון בממשלתו”.
היחסים של אשכול ובגין היו טובים.
על מחויבותו של אשכול לאיחוד תנועות הפועלים למרות שבכך עורר את רוגזו של בן גוריון.
יחסי החוץ של אשכול מול המעצמות הגדולות, קבלת הסיוע הצבאי מארה”ב ועמידה מול לחצי המעצמות בזמן מלחמת ששת הימים. על הביקור הרשמי הראשון של ראש ממשלה ישראלי בבית הלבן – כבוד לו זכה אשכול ועל המאמצים שהשקיע בניסיונות לחמם את היחסים עם ברית המועצות.
אמר על אנשי רפ”י שהם אנשי ביצוע שיכולים להשתלב במפלגות מימין ומשמאל כי אין להם אידיאולוגיה.
על חימום היחסים עם מדינות אפריקה הצעירות.


קטגוריות:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


הערות:

שני טורים נפרדים בכתבה, וחלקי טורים


קובץ מקור:

1133


עמודים בארכיון:

135


המסמך הועלה על ידי: לואיז סובן בתאריך: 25.09.2019
הורדת המסמך

עריכה