המהפכה הגדולה בהתיישבות בישראל, יצחק קורן, עיתון דבר, 7.3.1979
07/03/1979-

תקציר:

תגובות שונות לפערים החברתיים והתרבותיים בקליטת העולים בהתיישבויות הראשונות. אשכול מגיב על הצורך לשלב את אוכלוסיית העולים.
מאמר המוקדש על ידי יצחק קורן ללוי אשכול ז”ל, אדריכל ההתיישבות החדשה לרגל שלושים שנה למושבי העולים.
על תקופתו של אשכול בראשות מחלקת ההתיישבות של הסוכנות היהודית שסייעה למתיישבים החדשים בהקמת המושבים הרבים שהוקמו על ידי העולים החדשים.
מצוטטים דברים שאמר מיד אחרי מלחמת העצמאות: “הימים ימי סוף מלחמת השחרור. העם והארץ טרם נעורו מתדהמתם להבין, ובעיקר לחוש, כי אמנם הושגה עצמאות מדינית וכי מעתה אדונים אנו לבחירת דרכנו… מרחבי הערץ העלו חרולים וברקנים. קוץ ודרדר פרשו שלטונם. רק יללת התנים פרעה את דממת העזובה והשיממון… כל הכפרים העזובים היו עדים אילמים למאבק איתנים, לתהפוכות גורל אכזריות. מזימותיהם להשמידנו סוכלו. עתה עמדו מאות הכפרים שוממים וחרבים. אימת הריקנות הציצה מכל פינה, היא תבעה את חיסולה, להפיח בה חיים… רעיון העשוי לעזור לנו לצאת מהמצוקה התעורר בי. עדיין לא ידעתי את הפרטים. אבל האמנתי בחוש שהשממה והעזובה נושאות בחובן פתרונות לקיבוץ הגלויות. חשתי שבמרחביה נמצא תושיה להנחיית זרם העלייה הגועש ולהבאת ידיים עובדות לשדות המשוועים בעת ובעונה אחת. קיוויתי שבהיעדר ברירה, יימצא השביל המעשי להוצאת אלפי משפחות עולים ממחנות העולים שהוקמו לקליטתם…”
קורן מספר כי אשכול התעקש שבעת הקמת המושבים לא יוותרו על האידיאולוגיה ויקימו אותם במתכונת של מושבי עובדים.
קורן מספר על תהליך ההקמה, בחירת העולים, ההדרכה וגיבוש ההנהגה של תנועת המושבים.
ציטוטים נוספים של אשכול לאחר כנס גדול ברמלה:
“יש רצון טוב, רצון בראשית, לעוללים החדשים ואני מברך על ההיענות היפה… דורנו, הדור שהביא את ארץ ישראל עד הלום, חייב לומר לעצמו: הנה גולת הכותרת, הנה גג ההיכל שעליו חלמנו במשך ארבעים שנות חיי הגשמה… צריך את האנשים ואת האמצעים כדי לקשור את העם היהודי עם האדמה היהודית שישנה עכשיו למכביר, ולא רק מנהלל, כפר יהושע וכפר ויתקין, אני מאמין ושואף לכך שגם מעין חרוד ומתל יוסף ייחלצו חברים וחברו לתפקיד זה”.
מאוזכרים: עמי אסף, חנוך סורוקה, יצחק לוי, חסקלברג, דוד ברשף שורש, שפרינצק, בית אלעזרי, נהלל, כפר ויתקין, כפר יהושע, עין חרוד, דוד בן גוריון, דבורה דיין, ורדה פרידמן, בן עמי מלכמן, עוזי פיינרמן, אהרן אוזן, אריה נחמקין, שמחה אסף, נחום גנץ.


קטגוריות:

, , , , , , , , ,


קובץ מקור:

1133


עמודים בארכיון:

123


המסמך הועלה על ידי: לואיז סובן בתאריך: 25.09.2019
הורדת המסמך

עריכה