תאריך

לביא, משען, אהרונוביץ

דברי הח. ל. אשכול במושב הארבע-עשרה של מועצת מפא”י, תל אביב, 15-16.12.1939
15/12/1939-16/12/1939

תקציר:

על המועצה להתמודד עם הקשיים (צללים) ולא רק להתבשם בחזון המשותף. המעפילים לא חדורים באותה תחושת מחויבות, וזו האחריות של המוסדות וההסתדרות. צריך ואפשר למצוא את הדרך לגרום להם להתגייס לפעילות ההתיישבותית. צריך למצוא פתרון לבעיית חוסר העבודה שלהם, אבל לזכור שחסר חצי מיליון כדי לפתור את הבעיה. הוקמה לשם כך ועדה וצריך לדרוש ממנה תוכנית, מה צריך, אפילו אם מדובר בסיוע סוציאלי, כדי לסייע לאנשים האלה שלא לסבול מרעב.
כאשר מתייחסים לגיוס משאבים בחוץ לארץ כפתרון, אשכול מציע גם מגבית פנימית, מתוך חמשת אלפי חברי ההסתדרות שמשכורתם מעל ל-10 לירות בחודש. אנשים אלה צריכים לשלם מלווה שיכול לשמש למפעל של יצירה ועבודה ביחד עם כספי משען.
להצעה להוריד את סטנדרט החיים של החברים עונה אשכול כי זו עלולה להיות תוספת של מחוסרי עבודה ולכן הוא בעד מלווה. המצב הנוכחי הוא צל גדול המעיב על החזון, עד 1940 צריך להגיע ל-100 אלף לירות.
כל אחד מ”התורמים” למלווה יצטרכו לתת לירה אחת בכל חודש לקניית התחייבויות (אובליגציות) של 10 לירות בשנה שתהיה שווה 10 לירות בשוק ואפשר לשלם איתה או למשכן אותה. והסכום שייתן כל אחד יהיה תלוי בשכר אותו הוא מרוויח.
אסור להתעכב ביוזמה זו, זו התחלה של מעשה שאותו הפועלים יכולים לבצע. זו פעולה שיכולה להביא להכנסת מאות ואלפי אנשים למעגל העבודה.
לכל הפרויקטים צריך מימון: “כל מוסד מתחיל להוריד איזו נוצה מהנשר הזה עד שהוא נהפך לגוזל ללא נוצות כמעט”.
המועצה צריך ל”פקד” עלינו לעשות את מה שצריך לעשות.


קטגוריות:

, , , , , , , , , , ,


הערות:

תאריך

לביא, משען, אהרונוביץ


קובץ מקור:

595


עמודים בארכיון:

75-78


המסמך הועלה על ידי: שביט בן אריה בתאריך: 05.07.2020
הורדת המסמך

עריכה